nofooz
03 شهریور 1401 - 13:16

یادی از 40 کربلایی سی‌سختی در روزهای منتهی به اربعین حسینی/شور عاشورایی به روایت تاریخ

عشق و ارادت سی‌سختی‌ها به اباعبدالله الحسین (ع) هیچ گاه کم رنگ نمی‌شود و عشق به امام حسین و یاران باوفایش در دشت کربلا در میان جوانان و نوجوانان امروز سی سخت بی‌نهایت شده و در قلوب آن‌ها ریشه دوانده است.

خبرگزاری فارس سی‌سخت؛ عباس شیرزادی- سفر پیاده‌روی اربعین هر ساله پرشورتر از گذشته در میان شیعیان ایران و جهان برگزار می‌شود و مردم شهر سی‌سخت از هم جمله مردمان با فرهنگ، متدین و پیرو خالص و واقعی ائمه اطهار به شمار می‌روند که آوازه فضل، کمال، علم و دانش و به خصوص حب ائمه نزد آن‌ها زبانزد عام و خاص است و این عشق و ارادت هیچ گاه کم رنگ نمی‌شود و عشق به امام حسین و یاران باوفایش در دشت کربلا در میان جوانان و نوجوانان امروزی بی‌نهایت شده و در قلوب آن‌ها ریشه دوانده است.

خبرگزاری فارس سی‌سخت؛خبرگزاری فارس سی‌سخت؛عباس شیرزادی-عباس شیرزادی-شیرزادیاربعینمردمان سی‌سخت و مناطق اطراف به خصوص در زمینه ارادت به امام حسین(ع) و همچنین فرهنگ عاشورا و اربعین همواره در صف نخست قرار داشته‌اند و در ایام محرم و صفر شاهد برنامه‌های مختلفی از سوی اقشار مردم از برگزاری مراسمات سینه زنی و زنجیر زنی تا ادای نذری هستیم.

هموارهنذریبرای پی بردن به عشق و ارادت قلبی مردم شهر عالم پرور و فرهنگ‌دوست سی‌سخت به برخی منابع مراجعه کرده‌ایم از جمله پژوهشی در پیشینه زیارت کربلا در سی‌سخت قدیم که توسط ابوطالب ناصری سی‌سخت نویسنده و تاریخ پژوه صورت گرفته است.

پژوهابوطالب ناصری در این پژوهش آورده است: سپاس خداوندی که ما را به زیارت محبوبانش و منتخبانش هدایت فرمود و زیارت آنان را راهی برای وصول به برترین منازل فوز و فلاح قرار داد و درود و تحیات الهی بر رسول مکرم اسلام و اهل بیت طاهرینش باد.

فوززیارت اولیای الهی که در بنیان‌های اعتقادی و زیرساخت‌های فرهنگی تفکر اسلامی به ویژه اندیشه شیعی جایگاه بس عالی و متعالی دارد و از سوی دیگر نقش شایسته و موثر آن در تثبیت ارکان ایمانی و تحکیم پایه‌های معرفتی نیز قابل انکار نیست.

در این مختصر  به جمع‌آوری اسامی کربلایی های قدیم سی‌سخت آنان که در مدت ۶ ماه رفت و برگشت همه مسیر یا بخشی از آن را از سی سخت تا کربلای معلی   با پای پیاده و نبود امکانات ،  ولی صرفاً بر اساس عشق به امام حسین علیه السلام به این سفر دور و دراز همت گماشتند،  پرداخته‌ایم .

آن راتا کربلایمعلیامام حسین علیه السلاممقدمه:

مقدمه:مقدمه:برای آشنایی با حقایق دینی و سپس تحقق آن حقایق در جان آدمی ، ساحت ها و عرصه های مختلفی از ناحیه دین عرضه شده تا هر یک از انسان‌ها بر اساس منش شخصیتی و گرایش فکری خود راهی را برگزیند و با انس گرفتن با آن ، مسیر خود را به هدف دینی و مقصد الهی نزدیک کند. راه علم و تجربه های علمی ، تحولات تاریخی و تجربه‌های برجامانده از آنها ،  راه عقل و استدلال و گرایش‌های فکری فلسفی ، راه قلب و مشاهدات درونی ، راه حدس و جذبه ، راه موعظه و پند و اندرز ... هر یک طریقی است که با آشنایی و گام نهادن در آن ضمن  پاسخ به نیاز درونی جلوه های دینی به آستانه نظر و شهود می رسد و حیثیت های گوناگون وجود انسان با آن حقیقت رنگ میگیرد و صبغه الهی ظهور می یابد.

هر یکمعنا و مفهوم زیارت:

معنا و مفهوم زیارت:معنا و مفهوم زیارت:معنا و مفهوم  زیارت در لغت به معنای تمایل و میل کردن است .خواه از دور باشد خواه از نزدیک و خواه با گرایش قلبی باشد و قصد هم همراه باشد یا نه . در اصطلاح دینی زیارت تمایلی است که افزون بر میل و حرکت حسی قلب هم گرایش جدیدی پیدا کرده که زیارت در مرتبه کامل خود همراه با حضور قلبی ،روحی،  فکری ،  اخلاقی و عملی است.

ارکان زیارت:

ارکان زیارت:زیارت که واقعیتی اصیل عینی و خارجی است ،  نه پنداری و ذهنی و خیالی، آثار و برکات فراوان دارد و سه رکن دارد.

۱_زائر: یعنی شخصی که میل و گرایش به چیزی یا کسی دارد

۱_زائر: یعنی شخصی که میل و گرایش به چیزی یا کسی دارد۲_مزور: یعنی شخص یا چیزی که میل به سوی اوست

۲_مزور: یعنی شخص یا چیزی که میل به سوی اوست۳_خصیصه‌ای نفسانی به نام گرایش قلبی که با تکریم و تعظیم و انس گرفتن با مزور همراه است.

۳_خصیصه‌ای نفسانی به نام گرایش قلبی که با تکریم و تعظیم و انس گرفتن با مزور همراه است.روشن است که هر یک از این ارکان سه گانه  مختل شود یا از واقعیت و عینیت  تهی باشد ، زیارت محقق نمی  شود و تنها پنداری از زیارت باقی می ماند. از این رو در جایی که مزور امری موهوم و پنداری باشد و زائر خود را با امری خرافی و به دور از واقعیت سرگرم کرده و بدان قصد و میل پیدا کند قطعاً زیارت راستین تحقق نیافته .آثار عینی و واقعی آن مترتب نخواهد شد. گرچه نباید تاثیر زیارت خیالی را انکار کرد.

گانهموهومبدیهی است هرچه ارکان سه گانه فوق از بنیان و اساس محکم تری برخوردار باشد حقیقت زیارت و آثار آن نیز عینی تر و ظاهر تر خواهد بود و حتماً تأثیرات چشمگیر و گسترده ای خواهد داشت و بر عکس هرچه این ارکان سه گانه به ضعف و سستی گراید و از صلابت لازم برخوردار نباشد معنا و حقیقت زیارت و آثار آن ضعیف و سست خواهد بود. یکی از آموزه های جدی فرهنگ زیارت همین نکته است که وقتی انسان موفق شد در  میدان معرفت ها حجاب ها را کنار زده و خود را به حوزه معرفتی امام نزدیک کند و در سایه این معرفت کرامت بیابد و از نظر ارادت نیز توانسته سختی‌ها و مشکلات سفر را تحمل کرده و در پرتو این قرابت ولایت و مودت تحصیل کند به یکی از بهترین توفیقات و بزرگترین نعمت های الهی دست یافته است . بنابراین زیارت ضرورتی دینی و الهی و از اهمیت والایی برخوردار است.

گانهگانهاقوام بزرگ عربستان:

اقوام بزرگ عربستان:اقوام بزرگ عربستان:سه قوم بزرگ در شبه جزیره العرب می زیسته اند به نام های 1-بائده:  که گویا نافرمانی خدا کرده اند و به کلی نابود شده اند که احتمال دارد همان قوم عاد و ثمود  باشد که در قران کریم فراوان از آنها سخن به میان آمده است.

العرببائده2- قحطانیان: این قوم در یمن  و بخش جنوبی حجاز سکونت داشتنه اندو گوئیا عرب اصیل  همین گروهند و اکنون در یمن زندگی می کنند و دو قبیله اوس و خزرج که در مدینه زندگی می کرده اند از همین گروهند.

قحطانیانداشتنهاندوگوئیاگروهندیمناوسگروهند3- عدنانیان فرزندان حضرت ابراهیم هستند که با هجرت ابراهیم  به همراهی هاجر و اسماعیل  از فلسطین به مکه  این تیره بنیان نهاده شد.

عدنانیانطایفه عدنان با قبیله جرهم که در نزدیکی مدینه بودند وصلت کردند  لذا عدنانیان رو به رشد نهادند  که قبیله قریش و بنی هاشم  از این تیره هستند .

عدنانیانخانه کعبه را نخستین بار حضرت آدم ع بنا کرد و بعد از او ابراهیم  به همراهی فرزندش  اسماعیل تعمیر کردند  و پرچم یکتاپرستی  را برافراشتند  تا دوران ظهور اسلام  و پیامبر گرامی اسلامی توحید و یکتاپرستی در شبه جزیره عربستان از رونق افتاد و مردم جزیره العرب  به شرک گرایش داشتند و بت پرست بودند و از بت های معروف  عرب جاهلی لات و منی و عزی بود.

از اوالعرببودند وعزیپیامبر گرامی اسلام همه را به تفکر و اندیشه فراخواند و با خرافات و سنت های غلط مبارزه کرد . پیامبر اکرم ص فرمود: من آمده ام  تا قدرت فکری بشر را تقویت کنم و با هرگونه خرافات  گرچه در پیشبرد اهداف م موثر باشد سرسختانه مبارزه نمایم.

امام حسین ع:

امام حسین ع:امام حسین ع:آن حضرت امام سوم شیعیان  فرزند حضرت علی ع و فاطمه س است که در روز سوم  یا پنجم شعبان  سال چهارم هجرت در مدینه متولد شد که تاریخ نویسان همسر امام حسین ع را شهربانو دختر شاهزاده ایرانی  که بین اسرای ایرانی بود و برای فروش به بازار جزیره العرب می بردند دانسته اند.

العربمرگ معاویه و فشار یزید بر بیعت برای خلافت خود باعث شد امام حسین ع مدینه را ترک کند امام حسین در مدینه متولد شده بود و در آنجا رشد کرد پس از مرگ عثمان مسلمانان با علی ع بیعت کردند و امام از مدینه به کوفه هجرت نمودند پس از شهادت علی ع مردم کوفه با امام حسن مجتبی ع بیعت کردند و پس از شش ماه مردم کوفه امام حسن را در برابر معاویه تنها گذاشتند صلحی با شرایط ناپایدار بر امام حسن تحمیل شد و امام حسن و امام حسین بار دیگر با اهل بیتشان به مدینه بازگشتند.

پس از شهادت امام حسن مجتبی امام حسین در مدینه اقامت داشت این اقامت 10 سال طول کشید تا اینکه معاویه در نیمه های رجب سال 60 از دنیا رفت، پس از مرگ معاویه یزید به سرعت اعلام خلافت کرد و در تلاش برآمد که  از امام حسین ع در مدینه بیعت بگیرد اما امام حسین از بیعت با یزید سرباز زد.

سه نفر با یزید بیعت نکردند 1- عبدالله بن عمر 2- عبدالله بن زبیر 3- امام حسین ع که در 28 ماه رجب خبری در مدینه انتشار یافت که حسین بن علی ع از مدینه بسوی بیت الله الحرام هجرت نموده است.

زبیربیت الله الحرامامام حسین  در بین راه با عبدالله ابن مطیع که یکبار به وسیله والی مدینه دستگیر و زندانی شده بود برخورد نمود.

او گفت قربانت شوم  به کجا قصد دارید بروید؟  امام ع فرمودند هم اکنون به مکه اما بعد از آن از خداوند طلب خیر خواهم کرد و امام را از این که  به کوفه رهسپار شوند  بر حذر داشت چرا که آنها قاتل امام علی ع و امام حسن ع بودند.

آری او به امام گفت  شما سید عرب هستید و در حرم بمانید به محض ورود امام حسین به مکه مردمی که برای عمره از هر طرف به سوی کعبه روان بودند از ورود امام مطلع شدند آن امام  با اهل بیت خود در کنار بیت الله الحرام و حرم امن الهی سکنی گزیدند و چند ماه برای بیداری مسلمانان در آنجا به سر برد.

یزید قصد جان امام را کرده بود و جزء به بیعت با قتل او رضایت نمی داد این بود که آن حضرت حج و اعمال آن را و همسایگی خانه خدا را رها کرد تا به حرمت آن بارگاه و مقام مقدس اهانت نشود و هنگامی که خبر عدم بیعت امام حسین به بصره و کوفه رسید با ارسال 12 هزار نامه از کوفیان حضرت را به کوفه دعوت نمودند.

یزید حکومت خود را در معرض خطر جدی دید امام حسین ع پس از عمره مفرده به دلایل امنیتی  اقامت در کنار خانه خدا را مناسب ندید در روز هشتم ذی الحجه الحرام  با زن و بچه و عشیره خود به سوی کوفه رهسپار شد  و 17 نفر از مردان اهل بیتش و 60 یاور از اصحاب خود که سوار و پیاده بودند او را همراهی نمودند.

ذیالحجهکاروان امام حسین ع روز پنجشنبه  2محرم الحرام سال شصت و یک هجری در کربلا فرود آمد کربلا آخرین منزل امام و یاران آن حضرت است.

هنگام ورود امام همه فرزندان ، برادران و اهل بیت خویش را گرد آورد و به آنها نظر فرمود و گریست و لب به سخن گشود: پروردگارا ما خاندان پیامبر تو هستیم که اینگونه ما را بیرون کرده و از حرم جدمان رانده  و آزرده اند و بنی امیه به ما ستم روا داشته‌اند.

پروردگارا حق ما را از آنها بگیر و ما را بر قوم ستمگر یاری فرما. شهادت امام حسین ع در سال 61  هجری اتفاق افتاد بنابراین عمر شریف ایشان57 سال و 4 ماه و 25 روز است.

فرماپیام نهضت امام حسین فراگیر است و اختصاص به زمان و مکان خاص ندارد امام حسین ع فرموده است: وقتی هیات حاکمه ملتی مثل یزید باشد باید اسلام را وداع کرد و دیگر اسلامی باقی نمی ماند.

شهادت امام حسین ع و یاران با وفایش چنان بر تاریخ موثر واقع شد که منافع و محسنات دین و توسل به ائمه اطهار برای مردم عشایر روستاها که با ایمانی راسخ به خداوند متعال زندگی می نمودند کاملا روشن بود.

در این نوشتار سعی بر این است که یادی کنیم از کربلایی های قدیم شهر سی سخت که با پای پیاده به مدت 6 ماه رفت و برگشت به عشق امام حسین به زیارت کربلا می رفتند.

آداب سفر

آداب سفرآداب سفراز سخن معمرین سی‌سخت که داستان اجداد و نیاکانشان را سینه به سینه شنیده‌اند چنین می‌گویند هنگامی که عده‌ای عاشق زیارت بارگاه امام حسین می‌شدند مدتها قبل از سفر اگر کسی رنجش خاطری از آنها به دل داشت نزد وی می رفتند و خاضعانه  با صحبت و گفت‌وگو سعی در رفع کدورت و ادای  طلب و حساب  می‌‌کردند و اگر جایی لازم به عذرخواهی بود ملتمسانه عذرخواهی می‌کردند و با خیالی آسوده از وجود حق الناس به زیارت می رفتند و بعد از زیارت هم  دیگر انسانهایی پاک بودند که مورد اعتماد و وثوق همه اهالی ده بودند زیرا  قبل از نامشان واژه کربلایی (کل یا کلی) گفته می شد و به احترام امام حسین(ع) دیگر سخن ناحقی یا طمع نابجایی نداشتند.

معمرینوگوالناسغذای سفر

غذای سفرغذای سفرقبل از سفر نان می پختند و خشک می نمودند و نان خشک شده را خرد و در کیسه ای می ریختند که در بین راه و برای چند هفته نانها خراب نشوند و برای قاتق هم مقداری گردو و کشمش و کشک بر می داشتند و وسایل کمی بر می داشتند و با مراسمی خاص که اهالی ده سی سخت برایشان می گرفتند در میان اشک و آه  اهالی با زوار خوانی برای مظلومیت امام حسین پیاده  وسایلشان را  بر چهاریایان می گذاشتند و  روانه مرقد مطهر امام حسین (ع) می شدند.

چهاریایانمدت زمان زیارت

مدت زمان زیارتسفر کربلا در یکصد سال پیش برای مردم سی سخت  سفری سخت و پر مشقت و مخاطره آمیز  بود اما عشق به امام حسین سفری شش ماهه را با پای پیاده  و غذای خشک و مختصر،  برای زائرین راحت می‌کرد.

مسیر مسافرت

مسیر مسافرتمسیر مسافرتافزون بر یک قرن پیش در سی سخت قدیم کسانی که قصد زیارت مرقد مطهر امام حسین ع در کربلا را داشتند باید مسیر سی سخت  را به سمت مغرب و از آنجا به سمت پاتاوه و مارگون به سمت لوداب حرکت می کردند و از لوداب و از مسیر تنگ پیرزا  وارد کهگیلویه می شدند و بعد از چند روز حرکت وارد خوزستان شده و بعد از گذشتن از خوزستان وارد عراق می شدند و حداقل این زیارت 6 ماه به طول می انجامید.

پاتاوهلودابلودابپیرزاوجود مخاطرات فراوان از بیماری تا بارندگی و از دزد و یاغیان تا اسارت و ... مشکلاتی بود که زایرین عتبات عالیات را در این سفر طولانی و عبادی تهدید می کرد.

یاغیانزیبایی و شاخصه زیارت قدیم

زیبایی و شاخصه زیارت قدیمزیبایی و شاخصه زیارت قدیمدر قدیم افراد پاک باخته و صادق و مومن رنج سفر را بر خود هموار می‌کردند و صرفا با دلهایی مملو از عشق و معرفت و ایمان به زیارت قبور مطهر پیشوایان و اولیا و اوتاد الهی می رفتند و حاضر بودند ماهها در سفر باشند و سختی ببینند و جان خود را در معرض هر حادثه ای بنهند ولی به زیارت مولای خود برسند.

اوتادباعث و رهاورد این زیارت جز مهر و محبت و یک لفظ کل (کربلایی) برای حفظ خاطره آن سفر هیچ چیز دیگری نبوده است.

بر خلاف عصر حاضر در قدیم کسی در لوای زیارت کربلا یا مکه به دنبال کسب موقعیت های اجتماعی کاری یا اداری و بهره مندی از تسهیلات و منافعی نبود.

معرفی زائرین قدیم سی سخت:

معرفی زائرین قدیم سی سخت:معرفی زائرین قدیم سی سخت:نام زایرین حرم امام حسین که در سی سخت قدیم به عتبات عالیات مشرف شدند ، را با ذکر خاندان آنها ذکر می کنیم:

1—کربلایی(کل) علی رضا  فرزند کا علی مردون  از اجداد خانواده های فرهادی ، ناصری، فرهادیان

1—کربلایی(کل) علی رضا  فرزند کا علی مردون  از اجداد خانواده های فرهادی ، ناصری، فرهادیان1—کربلایی(کل) علی رضا  فرزند کا علی مردون  از اجداد خانواده های فرهادی ، ناصری، فرهادیانکامردونخانواده2—کربلایی (کل) رحیم جد خانواده های نیک اقبال  سی‌سختی، وفایی، رحیم زاده، رحیم پور و صفایی

2—کربلایی (کل) رحیم جد خانواده های نیک اقبال  سی‌سختی، وفایی، رحیم زاده، رحیم پور و صفایی2—کربلایی (کل) رحیم جد خانواده های نیک اقبال  سی‌سختی، وفایی، رحیم زاده، رحیم پور و صفایی3—کربلایی (کل) جعفرقلی جد خانواده های رحیم پور و خسروی‌های پادنا

3—کربلایی (کل) جعفرقلی جد خانواده های رحیم پور و خسروی‌های پادنا3—کربلایی (کل) جعفرقلی جد خانواده های رحیم پور و خسروی‌های پادناپادنا4—کربلایی (کل) رستم جد تعدادی از خانواده های زابلی و رستمی

4—کربلایی (کل) رستم جد تعدادی از خانواده های زابلی و رستمی4—کربلایی (کل) رستم جد تعدادی از خانواده های زابلی و رستمیزابلی5—کربلایی (کل) چراغ جد تعدادی از خانواده های زابلی

5—کربلایی (کل) چراغ جد تعدادی از خانواده های زابلی5—کربلایی (کل) چراغ جد تعدادی از خانواده های زابلی7—کربلایی(کل)  قربانعلی جد خانواده های قربانی

7—کربلایی(کل)  قربانعلی جد خانواده های قربانی7—کربلایی(کل)  قربانعلی جد خانواده های قربانیقربانعلی8—کربلایی (کل) طالب جد تعدادی از خانواده های محمدخانی

8—کربلایی (کل) طالب جد تعدادی از خانواده های محمدخانی8—کربلایی (کل) طالب جد تعدادی از خانواده های محمدخانی9—کربلایی (کل) سرخاب جد خانواده های محرابی

9—کربلایی (کل) سرخاب جد خانواده های محرابی9—کربلایی (کل) سرخاب جد خانواده های محرابی10—کربلایی(کل)  اکبر جد خانواده های جهانفکر

10—کربلایی(کل)  اکبر جد خانواده های جهانفکر10—کربلایی(کل)  اکبر جد خانواده های جهانفکرجهانفکر11—کربلایی (کل) محمدحسین جد خانواده های محمدحسینی،  محمد حسینیان، صابری و محمودی

11—کربلایی (کل) محمدحسین جد خانواده های محمدحسینی،  محمد حسینیان، صابری و محمودی11—کربلایی (کل) محمدحسین جد خانواده های محمدحسینی،  محمد حسینیان، صابری و محمودی12—کربلایی (کل) عزیز جد تعدادی از خانواده های رحیم پور

12—کربلایی (کل) عزیز جد تعدادی از خانواده های رحیم پور12—کربلایی (کل) عزیز جد تعدادی از خانواده های رحیم پور12—کربلایی (کل) ابوالفتح جد خانواده های توکل

12—کربلایی (کل) ابوالفتح جد خانواده های توکل12—کربلایی (کل) ابوالفتح جد خانواده های توکل13—کربلایی(کل)  حسنعلی جد تعدادی از خانواده های سی سختی

13—کربلایی(کل)  حسنعلی جد تعدادی از خانواده های سی سختی13—کربلایی(کل)  حسنعلی جد تعدادی از خانواده های سی سختی14—کربلایی (کل) حسینقلی جد خانواده های علیزاده

14—کربلایی (کل) حسینقلی جد خانواده های علیزاده14—کربلایی (کل) حسینقلی جد خانواده های علیزاده15—کربلایی(کل)  حبیب فرزند کربلایی حسینقلی

15—کربلایی(کل)  حبیب فرزند کربلایی حسینقلی15—کربلایی(کل)  حبیب فرزند کربلایی حسینقلی16—کربلایی (کل) نجف جد خانواده های رهنما و رهبر

16—کربلایی (کل) نجف جد خانواده های رهنما و رهبر16—کربلایی (کل) نجف جد خانواده های رهنما و رهبر17—کربلایی (کل) صفر از اجداد خانواده های مینویی و سلیمانی

17—کربلایی (کل) صفر از اجداد خانواده های مینویی و سلیمانی17—کربلایی (کل) صفر از اجداد خانواده های مینویی و سلیمانی18—کربلایی(کل)  محمدحسین فرزند کربلایی صفر

18—کربلایی(کل)  محمدحسین فرزند کربلایی صفر18—کربلایی(کل)  محمدحسین فرزند کربلایی صفر19—کربلایی(کل)  گودرز پدر بانو شرافت صفایی

19—کربلایی(کل)  گودرز پدر بانو شرافت صفایی19—کربلایی(کل)  گودرز پدر بانو شرافت صفاییشرافت20—کربلایی (کل) سیف اله سی سختی  فرزند ملاقباد

20—کربلایی (کل) سیف اله سی سختی  فرزند ملاقباد20—کربلایی (کل) سیف اله سی سختی  فرزند ملاقبادملاقباد21—کربلایی (کل) علی رضا جد خانواده کریم زاده سی سخت و خانواده های رضایی و عباسی از سروک

21—کربلایی (کل) علی رضا جد خانواده کریم زاده سی سخت و خانواده های رضایی و عباسی از سروک21—کربلایی (کل) علی رضا جد خانواده کریم زاده سی سخت و خانواده های رضایی و عباسی از سروکسروک22—کربلایی(کل)  بهروز جد خانواده های حسینی ، پاراد ، شهبازی بیاره

22—کربلایی(کل)  بهروز جد خانواده های حسینی ، پاراد ، شهبازی بیاره22—کربلایی(کل)  بهروز جد خانواده های حسینی ، پاراد ، شهبازی بیارهپارادبیاره23—کربلایی(کل)  عیدی جد خانواده های توکل کوخدان

23—کربلایی(کل)  عیدی جد خانواده های توکل کوخدان23—کربلایی(کل)  عیدی جد خانواده های توکل کوخدان24—کربلایی(کل)  محراب جد خانواده های پناهی کوخدان

24—کربلایی(کل)  محراب جد خانواده های پناهی کوخدان24—کربلایی(کل)  محراب جد خانواده های پناهی کوخدان25—کربلایی (کل) صادق  فرزند رییس غلامعلی جد خانواده های مرادی،  قلی پور نکویی و مرتضی پور

25—کربلایی (کل) صادق  فرزند رییس غلامعلی جد خانواده های مرادی،  قلی پور نکویی و مرتضی پور25—کربلایی (کل) صادق  فرزند رییس غلامعلی جد خانواده های مرادی،  قلی پور نکویی و مرتضی پور26—کربلایی(کل)  حسینعلی جد شرفی های بیاره

26—کربلایی(کل)  حسینعلی جد شرفی های بیاره26—کربلایی(کل)  حسینعلی جد شرفی های بیارهبیاره27—حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سید عبدالخالق حسینی رضایی

27—حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سید عبدالخالق حسینی رضایی27—حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سید عبدالخالق حسینی رضاییبانوانی که پیاده به کربلا مشرف شدند

بانوانی که پیاده به کربلا مشرف شدندبانوانی که پیاده به کربلا مشرف شدند1--کربلایی(کلی)  خیری  مادر ملا قباد

1--کربلایی(کلی)  خیری  مادر ملا قباد1--کربلایی(کلی)  خیری  مادر ملا قباد2--کربلایی(کلی)  بگم جان همسر ملاقباد

2--کربلایی(کلی)  بگم جان همسر ملاقباد2--کربلایی(کلی)  بگم جان همسر ملاقبادبگمملاقباد3--کربلایی (کلی) شهری دختر کربلایی جعفر قلی مادر  ملا اردشیر زابلی و بانو جان افروز زابلی

3--کربلایی (کلی) شهری دختر کربلایی جعفر قلی مادر  ملا اردشیر زابلی و بانو جان افروز زابلی3--کربلایی (کلی) شهری دختر کربلایی جعفر قلی مادر  ملا اردشیر زابلی و بانو جان افروز زابلی4--کربلایی (کلی) سودابه زابلی همسر ملاعلی آقا نیک اقبال

4--کربلایی (کلی) سودابه زابلی همسر ملاعلی آقا نیک اقبال4--کربلایی (کلی) سودابه زابلی همسر ملاعلی آقا نیک اقبالملاعلی5—کربلایی(کلی) کوکب نیک اقبال دختر ملاقباد و همسر حجه الاسلام سید عبدالخالق حسینی رضایی

5—کربلایی(کلی) کوکب نیک اقبال دختر ملاقباد و همسر حجه الاسلام سید عبدالخالق حسینی رضایی5—کربلایی(کلی) کوکب نیک اقبال دختر ملاقباد و همسر حجه الاسلام سید عبدالخالق حسینی رضاییملاقباد6_کربلایی(کلی)خورشید همسر کربلایی حسین قلی

6_کربلایی(کلی)خورشید همسر کربلایی حسین قلی6_کربلایی(کلی)خورشید همسر کربلایی حسین قلی7_کربلایی(کلی) پری مادر خانواده های رئوفی و تعدادی از صیادی ها

7_کربلایی(کلی) پری مادر خانواده های رئوفی و تعدادی از صیادی ها7_کربلایی(کلی) پری مادر خانواده های رئوفی و تعدادی از صیادی هامردم سی سخت که عشق و علاقه شدیدی به امام حسین ع داشتند پیکر درگذشتگان خود را به کربلا انتقال داده و در آن سرای بهشتی برای همنشینی با  سید و سالار شهیدان  دفن می کردند که می توان به:

مردم سی سخت که عشق و علاقه شدیدی به امام حسین ع داشتند پیکر درگذشتگان خود را به کربلا انتقال داده و در آن سرای بهشتی برای همنشینی با  سید و سالار شهیدان  دفن می کردند که می توان به:مردم سی سخت که عشق و علاقه شدیدی به امام حسین ع داشتند پیکر درگذشتگان خود را به کربلا انتقال داده و در آن سرای بهشتی برای همنشینی با  سید و سالار شهیدان  دفن می کردند که می توان به:1—رئیس برات زابلی همسر کربلایی شهری پدر بانو جان افروز زابلی

1—رئیس برات زابلی همسر کربلایی شهری پدر بانو جان افروز زابلی1—رئیس برات زابلی همسر کربلایی شهری پدر بانو جان افروز زابلی33-ملا یدالله فرزند ملاقباد

33-ملا یدالله فرزند ملاقباد33-ملا یدالله فرزند ملاقبادملاقباد34-ملا نصراله فرزند ملاقباد

34-ملا نصراله فرزند ملاقباد34-ملا نصراله فرزند ملاقبادملاقبادنتیجه گیری

نتیجه گیرینتیجه گیریآنچه از پژوهش بالا به اختصار می توان یافت وجود رگه های سترگ و استوار عرق دینی و مذهبی در اجداد کنونی خانواده های شهر سی سخت کنونی می باشد.

اکثر قریب به اتفاق خانواده های طایفه سی سخت فرزند کسانی هستند که مومنانه و فقط با عشق و علاقه و ایمانی پاک و بی غل و غش به زیارت کربلا رفته اند و آنجا با امام شهید خود برای استمرار راه و حرکت برحق آن امام عزیز دست بیعت و عهد اخوت بسته اند.

مردمی که زندگی اقتصادی و معیشت آنان بر پایه زندگی عشایری بوده و این سبک زندگی فراغتی را در خود ندارد اما اجداد مردم سی سخت با آگاهی و ایمان که حاصل وجود طینتی پاک و مهذب بوده و بی‌شک از ثمرات وجود مکتب خانه ها و ملاهای مومن و روشنگر در جامعه عشایری آن زمان بوده برای مدت مدیدی ترک خانه و کاشانه و جلای وطن می نمودند و به آستان بوسی حرم امام حسین ع و حضرت ابوالفضل ع و دیگر بقاع متبرکه نائل می شدند.

سبک زندگیمکتب خانهاین حجم بالا از افرادی که به کربلا مشرف شده اند بی گمان نشانگر این نکته است که این مردم حتی قبل از آنکه جذب مدرسه و نظام نوین علمی مبتنی بر مدرسه شوند و به نام روستایی علمی که اولین مدرسه  را ساخته  باشند مردمی پاک دین ، متدین و متشرع بودند که تربیت یافته مکتب خانه های سی سخت قدیم، این دیار کهن بوده اند.

به گزارش فارس؛ امروز هم جوانان و نوجوانان سی‌سختی همراه با بزرگان این دیار به تعداد زیاد قصد حضور در سفر معنوی اربعین را دارند و این شور و عشق تا همیشه تاریخ در خون سی‌سختی‌ها جاری و ساری است.

انتهای پیام/

انتهای

منبع: فارس
شناسه خبر: 654242