عناوین مهم

گزارش ویژه؛

دلایل خرید«هواپیماهای یتیم» از سوی دولت ایران در آستانه انتخابات چیست؟

هزینه تعجیل در ثبت سفارش و خرید هواپیماهای مرجوعی یا به تعبیر رویترز “یتیم” از سوی دولت ایران را چه کسانی می پردازند؟

پایگاه جامع تبیینی نفوذ: 27ماه 1394 بود که توافق هسته ای میان ایران و 1+5 انجام شد. براین اساس طرفین براساس یک متن مورد توافق، متعهد به اجرای برخی اقدامات در قبال طرف مقابل شدند.یکی از مهمترین بندهای تعهد داده شده از سوی طرف غربی، رفع تحریم ها، تسهیل مبادلات مالی بین المللی و اقداماتی از این قبیل بود ولی رفته رفته روند بدعهدی های طرف مقابل نشان داد که آنان به هیچ یک از وعده های خود پایبند نیستند مگر اینکه منافعی را برای آنها به همراه داشته باشد.

از تمامی تفاهمات اقتصادی،چرا تفاهم فروش هواپیما به ایران تبدیل به قرارداد اجرایی شد؟

با وجود تفاهمات گسترده اقتصادی که در رفت و آمد مقامات اروپایی به تهران و بالعاکس در موضوعات مختلف از جمله بانک و بیمه، پتروشیمی و غیره صورت گرفت ولی یکی از تفاهمات تبدیل به قرارداد اجرایی شد. که آن هم فروش هواپیما به ایران بود. این که خرید هواپیما در برهه فعلی به نفع ایران بوده است یا نه. موضوع این گزارش نیست ولی کیفیت خرید هواپیماها برای تجهیز ناوگان هوایی یکی از نکات مورد ابهام است که حتی خبرگزاری خارجی هم به آن پرداخته اند.

دولت ایران پس از اجرایی شدن برجام توانسته است سه فروند هواپیما از شرکت بوئینگ و ایرباس خریداری کند که همه آنها به گزارش و اسناد موجود، مرجوعی از کشورهای دیگر(اسپانیا و کلمبیا) بودند.

نشریه انگلیسی فلایت گلوبال در این باره نوشت: “ایرباس تحویلی به ایران مرجوعی کلمبیا بوده است. عمر بدنه این هواپیما 3 سال است و در سال 2014 به شرکت هواپیمایی ملی کلمبیا تحویل داده شده بود.”

اینکه چرا شرکت های هواپیمایی بوئینگ و ایرباس در شرایط فعلی به اجرایی کردن قراردادهای خود با ایران می پردازند، با بررسی اظهارات و گزارش های تحلیلی مقامات و رسانه های خارجی به دلایل زیر کاملا مشخص می شود:

  • به نقل از نیویورک تایمز، قرارداد فروش هواپیما به ایران، حدود 18 هزار فرصت شغلی در آمریکا ایجاد می‌کند.
  • به نقل از بلومبرگ، توافق غیرمنتظره ایران برای خرید هواپیماهای A380 ایرباس، به این شرکت هواپیماسازی کمک خواهد کرد تا فعلا مشکلات خط تولید این محصول خود را حل کند.
  • از سوی دیگر با توجه به اینکه این هواپیماها مرجوعی از کشورهای دیگر بود یک فرصت مناسب برای این شرکت های هواپیماسازی برای فروش هواپیما مرجوع شده از کشورهای دیگر است.این مسئله زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم بوئینگ و ایرباس با استناد گزارش مالی خود با وضعیت دشوار اقتصادی روبرو هستند.

رویترز: ایران مشکل «هواپیماهای یتیم» را حل کرده است

اکنون پس از خرید هواپیماهای مرجوعی توسط ایران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت” سفارش‌های ایران به حل مسئله هواپیماهای لغو سفارش شده، کمک کرده است. شماری از شرکت‌های هواپیمایی جهان به دلیل مشکلات مالی در حال لغو سفارش‌های خود هستند و این امر تلاش ایران برای دریافت سریع‌تر هواپیماها را تسهیل کرده است.این خبرگزاری هواپیماهای لغو سفارش شده شرکت‌های هواپیمایی را هواپیماهای «یتیم» توصیف کرده است.رویترز نوشته است که تحویل سریع‌تر هواپیماها به تقویت برجام که مخالفان زیادی دارد، کمک می‌کند.

ایران احتمالا به زودی یک فروند هواپیمای بویینگ ۷۷۷ را که پیشتر قرار بود به خطوط هوایی ترکیه تحویل داده شود، مالک خواهد شد. خطوط هوایی ترکیه به دلیل مشکل مالی سفارش خرید این هواپیما را لغو کرده و ایران در حال بررسی دریافت این هواپیماست.”

مسئولان باید پاسخگو باشند

اکنون سوالات اینجاست هزینه تعجیل در ثبت سفارش و خرید هواپیماهای مرجوعی از سوی دولت ایران را چه کسانی می پردازند؟ آیا اولویت کشور تجهیز و نوسازی ناوگان هوایی است یا اجرایی کردن قراردادهای اقتصادی دیگر مثلا در موضوع بانک و بیمه؟آیا خرید هواپیما با این شرایط در آستانه انتخابات تبلیغاتی است یا در راستای منافع مردم ایران؟ و سوالات متعدد دیگری که مسئولان محترم باید به صورت منطقی و مستدل – البته بدون عصبانیت – به آنها پاسخ بدهند.

گزارش:احمد فاتحی

همچنین ببینید

۶

جزئیاتی از همکاری آقای جاسوس با موسسه شرمین و بیژن/با موسس مرکز ایران شناسی پرینستون بیشتر آشنا شوید!

  زی یو وانگ شهروند آمریکاست اما در چین (پکن) به دنیا آمده، در رشته‌ …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *