عناوین مهم

گزارش ویژه؛

توطئه مشترک انگلیسی – بهائی برای تغییر نظام آموزشی ایران/دلیل تکاپوی دولت برای پذیرش سند2030 یونسکو چیست؟

سند یونسکو برآمده از برنامه توطئه مشترک تیمی از عناصر انگلیسی و بهائیان است که پیش تر در اندیشکده لگاتوم لندن اعلام کرده بودند.

پایگاه جامع تبیینی نفوذ: یونسکو برای اینکه بتواند اهداف خود را در قرن 21 تحقق بخشد، می‌کوشد چالش‌ها و پیامدهای جهانی شدن را با همه پیچیدگی‌هایش درک کند و به تعیین راهبردها و خط مشی‌هایی از مواضع فرابخشی و فرا منطقه‌ای و بین فرهنگی بپردازد و مدعی است که همگان به ویژه کشورهای توسعه نیافته از آن تبعیت می‌کنند.

در همین راستا، یونسکو با شعار آموزش برای همه اقدام به تدوین سند 2030 – پس از سند 2015 که در سال 2000 تدوین شده بود – پرداخت. روح حاکم بر همه اهداف سند2030، جهانی‌سازی فرهنگ غرب و توسعه سلطه فرهنگی آنان بر کشورهاست.(گزارش تفصیلی درباره سند2030 یونسکو را در اینجا بخوانید)

راهبرد اصلی سند یونسکو چیست؟

سند یونسکو برآمده از برنامه توطئه مشترک تیمی از عناصر انگلیسی و بهائیان است که پیش تر در اندیشکده لگاتوم لندن، زمینه تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران را تسلط بر سه حوزه “آموزش”، “تربیت معلم” و “محتوای درسی” اعلام کرده بودند.

تضاد  سند2030 با اسناد بالادستی

پرسش اصلی اینجاست چرا با وجود سند جامع تدوین شده در داخل یعنی «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» وزارت علوم،تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت آموزش و پروش متعهد به اجرای سندی شدند که هیچگونه تناسبی با نظام آموزشی کشور ندارند؟

البته، مدافعان سند آموزشی 2030 تاکید می کنند که این سند تناقضی با اهداف کلان فرهنگی و توسعه ای کشور ندارد و در صورت بروز هر تناقضی، اصل بر اسناد بالادستی نظام است. در همین راستا وزیر علوم تاکید می کند جایگاه اسناد کلان بالادستی کشور – همچون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی – به قوت خود باقی است و اجرای سند ملی 2030 منافاتی با این اسناد بالادستی ندارد.

این درحالیست که،کبری خزعلی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده معتقد است “در تصویب نامه هیأت دولت تکلیف همه دستگاه‌ها تحقق کامل سند آموزش 2030 است و سپس همسویی با اسناد بالادستی مطرح شده است در اصل، دولت سند آموزش 2030 را فراتر و قانونی‌تر از اسناد بالادستی کشور قرار داده است. که طبیعت اسناد بین الملل و قواعد حقوقی چنین است و باید در پذیرش یک قاعده بین‌المللی آن را به منطقه‌ای و ملی حاکم دانست، ضمن اینکه راهبردها و اهداف کلان تماماً در راستای شاخص‌های جهانی است و در این سیاست‌ها و برنامه‌ها معیارهای ملی و ارزشی در راستا و همسو با آنها سنجیده می شود. به این معنی که،در صورت همسویی بخشی از برنامه اسلامی ایرانی با سند 2030، آن بخش‌ها ممکن است انتخاب و بقیه حذف شوند.”

تکاپوی دولت برای اجرایی کردن سند 2030

با توجه به ابهام های متعدد درباره سند2030 و تحلیل های موجود –براساس متن سند – درباره هدف قرار دادن ایران در عرصه تربیت و آموزش با این سند، برخی خبرها حکایت از تلاش دولت برای اجرایی کردن آن دارد. نکته که می تواند باعث ایجاد تحول در حوزه آموزش کشور البته در راستای اهداف و چشم اندازهای ترسیم شده توسط کشورهای غربی شود.به طور خلاصه می توان گفت سند2030 یک “سند نفوذ آموزشی”با هدف تغییر در محتوای آموزشی و تربیتی فرهنگ اسلامی – ایرانی می باشد که بایستی دولت نسبت به چرایی تکاپوی خود در جهت اجرایی کردن آن پاسخگوی افکار عمومی باشد.

همچنین ببینید

۶

جزئیاتی از همکاری آقای جاسوس با موسسه شرمین و بیژن/با موسس مرکز ایران شناسی پرینستون بیشتر آشنا شوید!

  زی یو وانگ شهروند آمریکاست اما در چین (پکن) به دنیا آمده، در رشته‌ …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *